Uutiset

Health Technology Engineering -ohjelma antaa valmiudet kehittää innovatiivisia teknisiä ratkaisuja terveyteen liittyviin ongelmiin

Uudessa maisteriohjelmassa yhdistyvät tekninen osaaminen ja käytännön ymmärrys terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Two students watching measurements from a computer
Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio.

Syksyllä 2024 Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa käynnistyy uusi Health Technology Engineering -maisteriohjelma. Ohjelman tavoitteena on taata opiskelijoille osaaminen, joiden avulla he voivat kehittää edistyksellisiä teknisiä ratkaisuja nykyisiin terveyteen liittyviin haasteisiin, kuten terveydenhuollon puutteelliseen saatavuuteen, yksilöllistetyn lääketieteen karkeuteen, mielenterveysongelmien epidemioihin ja väestön ikääntymiseen liittyviin ongelmiin.

Ohjelman opetussuunnitelmassa yhdistyvät insinööriosaaminen ja terveyteen liittyvien kysymysten käytännön ymmärtäminen. Synergisen lähestymistavan tavoitteena on varmistaa, että tulevaisuuden diplomi-insinöörit pystyvät vastaamaan kriittisiin terveyshaasteisiin kokonaisvaltaisesti ja kestävästi. Sähkötekniikan korkeakoulun kaikki kolme laitosta osallistuvat ohjelman opetukseen ja hallinnointiin, mikä korostaa opetussuunnitelman monitieteistä luonnetta ja sen sitoutumista monipuoliseen insinöörikoulutukseen.

”Opiskelijan kannattaa valita tämä ohjelma, jos hän haluaa opiskella lääketieteellistä tekniikkaa ilman, että tekninen osaaminen kärsii. Valmistuessaan hänellä on syvällinen sähkötekniikan osaaminen ja perusteellinen ymmärrys siitä, miten ja missä tätä tietoa voi soveltaa terveysteknologian alalla", sanoo professori Zachary Taylor, joka vastaa ohjelman Health Instrumentation and Wearables -pääaineesta.

”Tiettyjä ihmisen fysiologian hienouksia tutkitaan biosensoinnin ja biosignaalien käsittelyn avulla, ja joitakin ihmisen anatomian keskeisiä piirteitä tarkastellaan biomekaanisten käsitteiden tutkimisen avulla. Neurorobotiikan kaltaiset kurssit haastavat perinteiset robotiikka- ja automaatiokäsitykset asettamalla ihmisen ohjaussilmukoiden keskipisteeseen ja tekemällä niistä intiimimpiä ja vuorovaikutteisempia", kertoo ohjelmajohtajana toimiva professori Ivan Vujaklija.

Lisäksi opiskelijat syventävät tietämystään sulautetusta elektroniikasta, signaalinkäsittelystä, automaatiosta sekä alaan liittyvästä sääntelystä.

”Tämä ohjelma sopii erinomaisesti opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita terveys-, biolääketieteen ja hyvinvoinnin sovelluksista, ja joilla on insinöörimäinen ajattelutapa ja halu ratkaista todellisia ongelmia. Ohjelma on ainutlaatuinen Aallossa ja Suomessa, koska siinä painotetaan oikeita biolääketieteellisiä laitteita ja siirrytään teoriasta käytäntöön, kun ratkaistaan terveyteen liittyviä ongelmia teknologian näkökulmasta", kertoo professori Filip Elvander, Health Robotics and Signal Processing -pääainevastaava.

Terveysteknologiateollisuus tarvitsee kipeästi osaajia, jotka pystyvät edesauttamaan tutkimusinnovaatioiden siirtymistä terveydenhuoltoon. Ohjelmasta valmistuneet voivatkin odottaa monipuolisia uramahdollisuuksia dynaamisella ja kansainvälisellä terveydenhuollon innovoinnin alalla.

Valmistuneet voivat suunnitella edistyksellisiä lääketieteellisiä laitteita, olla edelläkävijöitä uraauurtavissa etälääketieteellisissä ratkaisuissa tai optimoida terveydenhuollon teknologioita esimerkiksi sairaaloissa ja terveyskeskuksissa. He voivat toimia myös tutkimus-, sääntely- ja konsultointitehtävissä kansainväliseen terveysteknologiaympäristöön vaikuttaen. Alan dynaamisen luonteen vuoksi valmistuneet voivat edetä urallaan akateemisesta tutkimuksesta maailmanlaajuisten terveysteknologiayritysten eturintamaan.

Ohjelman opetussuunnitelma vuosille 2024-2025 ja 2025-2026 on julkaistu. Tekniikan kandidaatiksi Aallosta valmistuvat voivat siirtyä ohjelmaan jo nyt. Ensimmäinen hakuaika muille opiskelijoille alkaa vuoden 2024 lopussa. Ohjelman hakijoille suunnattu kuvaussivu julkaistaan myöhemmin.

Ivan Vujaklija

Assistant Professor
T410 Dept. Electrical Engineering and Automation
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Three female students studying
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Kestävä digitaalinen arki Turussa, banneri: Minna Vigren.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aikamatka vuoteen 2050 – kestävän digitaalisen arjen teemaviikko levittäytyy Turkuun toukokuun lopussa

Kestävä digitaalinen arki -teemaviikolla 25.5.–2.6. Turussa pohditaan, minkälaista kestävä digitaalinen arki on, miten sitä voisi edistää ja kuvitellaan myös, miltä tulevaisuuden kestävä digitaalinen arki näyttäisi.
Aalto-wide sustainability minor logo
Opinnot Julkaistu:

Uusi monialainen sivuaine Luonnonvarojen kestävä käyttö käynnistyy Aallossa

Aalto tarjoaa uuden monitieteisen sivuaineen, Luonnonvarojen kestävä käyttö, joka on nyt valmis lisättäväksi opintosuunnitelmaasi!
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa ensimmäisen version Alex-oppimisalustasta, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.