Uusi professori rakentaa tieteidenvälisiä yhteyksiä

Sebastian Schlecht aloittaa uutena professorina Sound in Virtual Reality -opinnoissa, rakentaen yhteyden Acoustics Labin ja Media Labin välille.
sebastianschlecht

Tässä syyskuussa syntyy uusi tieteiden välinen yhteys Sebastian Schlechtin aloittaessa professorina Sound in Virtual Reality -opinnoissa. Kyseessä on jaettu positio Sähkötekniikan korkeakoulun ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun välillä, joka muodostaa yhteyden Acoustics Labin ja Media Labin välille. Schlechtin taustalla vaikuttavat matematiikka ja tietotekniikka, joista hän on siirtynyt signaalinkäsittelyyn ja akustiikkaan.

“Etenkin digitaalisten signaalien kohdalla ääni voidaan nähdä sarjana numeroita. Kun onnistut tässä, ymmärrät, että voit käyttää myös matematiikkaa äänenkäsittelyssä.”

Myös viulunsoittajana Schlecht on tuntenut paloa tuoda yhteen tekninen ja taiteellinen maailma. Akustiikka ja signaalinkäsittely ovat osoittautuneet hyviksi tavoiksi yhdistää nämä kaksi mielenkiinnon kohdetta.

“Tarkoituksenani tässä positiossa on aikaansaada rakentava prosessi, joka tuo nämä kaksi koulua lähemmäksi toisiaan ja rakentaa siltoja laitosten välille. Mielestäni tämä on läheisesti yhteydessä taustaani, sillä olen työskennellyt sekä teknisten tieteiden että taiteellisen työn parissa.”

Tällä hetkellä Schlechtin tutkimustyön erikoisalaa on huoneakustiikka. Se, miltä huoneet kuulostavat ja miten havainnoimme tämän on olennaista myös virtuaalisten maailmojen luonnissa. Tämä tulee olemaan yksi läsnäolevista näkökohdista Schlechtin kursseilla ensi vuodesta lähtien.

• Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Three female students studying
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Aalto-wide sustainability minor logo
Opinnot Julkaistu:

Uusi monialainen sivuaine Luonnonvarojen kestävä käyttö käynnistyy Aallossa

Aalto tarjoaa uuden monitieteisen sivuaineen, Luonnonvarojen kestävä käyttö, joka on nyt valmis lisättäväksi opintosuunnitelmaasi!
White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Luku 21 visualisoituna
Yliopisto Julkaistu:

Aalto hyppäsi sijalle 21 maailmassa nuorten yliopistojen vertailussa

Times Higher Educationin ranking arvioi maailman parhaat alle 50-vuotiaat yliopistot.