Vesa Kemppainen: ”Työelämässä tärkeä ominaisuus on mielenkiinto uusia asioita kohtaan”

Fiskars Groupin Art Director Vesa Kemppainen pitää tärkeänä työelämätaitona luovuutta ja kykyä luovaan päätöksentekoon. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumnilla on tapana sanoa uusille asioille mieluummin kyllä kuin ei.
Liituraitapukuinen mies seisoo betoniseinän edessä kädet taskuissa
Kuva: Tom Hakala / Liberté

Mitä teet työksesi ja miksi?

“Olen töissä Fiskars Groupilla ja olen Fiskars-brändin Art Director. Pöydälläni on se, miltä suomalaisille tuttu Fiskars-brändi näyttää. Art Directorina toimin markkinoinnissa, ja kaikki aina pakkauksista myymälämateriaaleihin, kampanjakuviin ja -videoihin kulkevat minun käsieni kautta.

Aloitin urani Fiskarsilla sisältöspesialistina ja kuudessa vuodessa olen edennyt useampien eri tehtävien myötä nykyiseen tehtävääni. Tässä on auttanut se, että olen lähtenyt avoimin mielin mukaan monenlaisiin projekteihin.’

Millainen urapolkusi on ollut?

“Urapolkuni on ollut mutkikas. Olen koulutustaustaltani vaatesuunnittelija. Koulussa minulle tuli sellainen olo, että haluan tehdä tarinankerrontaa ja tein jo opiskeluaikana stylistin töitä ja teatteripuvustuksia. Koulun jälkeen aloitin työt Dieselin myymälävisualistina. Dieselillä rakensin myymäläesillepanoja ja näyteikkunoita.

Jossain vaiheessa aloin kyseenalaistaa muotipuolen kovan syklin. Pohdin, että voisin kokeilla tehdä työkseni jotain muuta. Vaatepuoli tavallaan vaihtui lifestyleen: ennen työskentelyä Fiskarsilla olen ollut esimerkiksi avaamassa Suomessa ranskalaista sisustusfirma Habitarea.

Olen aina aloittanut aika lokaalilta tasolta. Nykyään minulla on iso näkökanta myös globaaliin brändiin, kun olen globaalin markkinointitiimin päätöksen tekevässä osassa.”

Mitkä ovat olleet urasi kohokohtia?

”Työstä saadut uran kohokohdat ovat niitä, jotka kasvattavat. Kun aloitin työssäni Dieselillä, sain tehdä työssä mitä vain ja sitä jopa odotettiin.

Nykyisessä työssäni osallistun globaalien kampanjoiden tekemiseen. Kohokohtia ovat ne hetket, kun näen oman kädenjälkeni, kuten vaikkapa Fiskars Groupin tekemän mainoksen Saksan telkkarissa.

Parikymppisenä koulunpenkillä jotkin asiat olisivat tuntuneet jopa pelottavilta, mutta nyt niiden tekeminen on jokapäiväistä. Kun sanoo asioille kyllä ja menee eteenpäin, ei tiedä mistä itsensä löytää."

Mitä mielestäsi ovat tärkeimmät ominaisuudet, jotka alalta valmistuva tarvitsee?

“Tärkein asia, jonka olen saanut koulusta reppuuni, on ollut ymmärrys mausta. Ammattini vuoksi minulta kysytään usein mielipidettä. En voi sanoa, että en pidä jostain, koska en pidä sen väristä, vaan minun tulee katsoa asiaa kohderyhmän tai brändin näkökulmasta.

Jos ajatellaan asiaa nykyisen työelämän vaatimusten näkökulmasta, tärkeä ominaisuus on mielenkiinto uusia asioita kohtaan. Tämä koskee esimerkiksi uusia työkaluja, kuten tekoälyä, jota en näe pelottavana asiana. Lisäksi alalta valmistuvalle on tärkeää luovuus ja kyky luovaan päätöksentekoon."

Mikä on paras yksittäinen oppi kouluajoiltasi?

“Kun me opiskelijat kipuilimme jonkin ison projektin äärellä, taidehistorian opettajamme Tuija Peltomaa sanoi: “On hyvä, että ahdistaa, sillä siitä tietää, että prosessi on käynnissä”.

Luovuus lähtee ajattelusta, minkä vuoksi sille pitää antaa tilaa. Opiskelu- ja työelämässä täytyy lisäksi olla itselleen armollinen. Kouluaikanani oli upeaa, millaista vuoropuhelua opiskelijat ja luennoitsijat kävivät keskenään.”

Jos opiskelisit nyt, millaisia ohjeita antaisit itsellesi?

“Monella kanssaopiskelijalla oli käytynä jokin pohjakoulutus, kuten vaatturin tai kaavamestarin opinnot, ennen vaatesuunnittelun opiskelua. Jos olisin opiskellut itse jonkin pohjakoulutuksen, olisin saanut vähän kypsyteltyä ajatuksia ja minulla olisi ollut hallussa enemmän perustietoa.

Antaisin ohjeeksi myös sen, että opiskelusta pitää muistaa nauttia. Lisäksi kannattaa olla avoin eri vaihtoehdoille ammatinvalinnan suhteen.

Vaihto-oppilaaksi lähteminen osana opintojani oli hienoa. Muutin kandin tekemisen jälkeen Saksaan vaihto-oppilaaksi. Valitsin koulupaikan niin, että pääsin opiskelemaan taideaineita, alastonmaalausta ja muotikuvitusta. Vaihto-oppilaaksi lähtemisessä on hienoa se, että silloin huomaa, että selviää maailmassa ja vieraassa kulttuurissa yksinään.”

Millaisia tulevaisuudensuunnitelmia sinulla on?

“Olen nyt unelmaroolissani. Minulla on kuitenkin jäljellä reilusti työuraa ja talon sisällä työntekijöitä kannustetaan vaihtamaan paikkaa ja etenemään uralla. En tiedä, mitä maailma tuo tullessaan, mutta näen itseni jatkossakin luovassa työssä ja tekemässä töitä ihmisten kanssa.”

Teksti: Venla Välikangas

Three female students studying
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Luku 21 visualisoituna
Yliopisto Julkaistu:

Aalto hyppäsi sijalle 21 maailmassa nuorten yliopistojen vertailussa

Times Higher Educationin ranking arvioi maailman parhaat alle 50-vuotiaat yliopistot.
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa ensimmäisen version Alex-oppimisalustasta, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.